مقاومت الکتریکی چیست و کاربرد آن در مدارهای الکتریکی چیست؟


مقاومت الکتریکی در اثر میزان حرکت الکترون ها در عناصر به وجود می آید. هر چه در عنصری الکترون ها بتوانند آزادانه تر حرکت کنند مقاومت الکتریکی در آن عنصر کمتر است.
از عنصرهای دارای مقاومت کم به عنوان حامل الکتریسیته (رسانای الکتریکی) استفاده می شود. به عنوان مثال فلز مس دارای مقاومت بسیار کمی است و از آن به عنوان رسانای الکتریکی استفاده می شود.
کاربرد عناصر با مقاومت زیاد استفاده به عنوان مصرف کننده است. شبیه هیترهای گرمایی که در اتو و سماور برقی استفاده می شود.
از عناصر دارای مقاومت زیاد می توان به گرافیت، تنگستن و آهن اشاره کرد.

مقاومت در مدارهای الکترونیکی چه کاربردی دارد؟


مقاومت ها در مدارهای الکترونیکی وظیفه تقسیم ولتاژ، کاهش جریان یا تقسیم جریان را به عهده دارند.
واحد اندازه گیری مقاومت را به افتخار آقای اهم، اهم در نظر گرفته اند و نماد آن امگا است. معمولا مقاومت ها را با پسوندهای کیلو می نامند.
مقدار مقاومت ها را براساس کد رنگی آن مشخص می کنند و به وسیله دستگاه اهم متر می توان مقدار مقاومت را اندازه گرفت.
اگر به بردهای الکترونیکی نگاه کرده باشید معمولا همه بردهای الکترونیکی از مقاومت استفاده کرده اند. کار مقاومت ها تقسیم ولتاژ، تقسیم و کاهش جریان است. 
برای استفاده از ترانزیستورها حتما باید مقاومت استفاده کنید. اگر با خازن استفاده کنید می توانید موج تولید کنید. برای روشن کردن لامپ های LED نیز باید از مقاومت استفاده کنید.

جهت خرید مقاومت و دیگر قطعات الکترونیک می توانید به سایت ICpars مراجعه کنید. این وب سایت یک هولدینگ بزرگ در زمینه مخابرات و الکترونیک است که دپارتمان های بازرگانی و فنی مهندسی دارد. جهت سفارشات خود می توانید با شماره 02177240368 تماس بگیرید.


نظرات